diumenge, 22 de juny del 2014

Lletra de batalla d’un escuder català que gasta per nom Jordi a un cavaller i llaurador de lletres valencià que anomenen Salvador, Salvaor o Voro

La fotografia de la portada de Quan truquen de matinada és de Francesc Vera,
un dels fotògrafs valencians més acreditats tant en el ram del reportatge
com en el de l'assaig fotogràfic.
Fotògraf antibarroc, auster, obsedit per la composició,
ha realitzat sèries impecables (Nocturnes, Walz, Urbs mínima).

Jo, Jordi Boladeras, desheretat de tot,
sense ofici ni terres, repto el senyor Vendrell
Grau, ací, en el seu terme, rei de la seua ploma
i del seu piu (piuàs!), a un combat encés,
verbal, alegre i viu, en les ribes del Xúquer
—i tant me fa si és dreta, a Riola, o esquerra,
a Sueca, que a mi totes les mascletàs m’eixorden
per igual i l’arròs d’ànec de regueró,
si és bo, m’abellix tant com un bon putxero.

Voro, el nostre combat serà amistós, pacífic
i a honor, llaor e glòria de l’insigne Camil
Albert i de Matilde i fills, néts i besnéts.
Camil, fill de l’acràcia terrenal, va combatre
el feixisme per fer lliberts dones i homes;
un combat, aquell seu, que també ha de ser nostre,
que no pot acceptar desercions ni treves,
perquè les males herbes de hui creixen demà
i s’escampen arreu; perquè els feixistes són rates,
no de marjal ni de bosc, sinó de claveguera,
i crien que fa fàstic; per tant, quin destarifo
si no estem a l’aguait i, damunt, els votem
perquè ens facin les lleis en nom d’immobilismes
i del retorn a èpoques contra les quals Camil
i Pere van lluitar al llarg del segle vint!

Mes tornem a la lletra de batalla amistosa,
amb concessió de perdó i de pietat,
i us he de dir, senyor lletrat, que la novel·la
amb què heu guanyat el premi de Ciutat de Sagunt
em pareix un magnífic exemple de tectònica
de plaques. Parle, és clar, del quid de l’estructura:
en l’escorça més externa, els capítols estan
mesurats en el nombre de pàgines —llevat
del dènou, que oficia de clímax de derrota
a Alacant: la mar fent de mur d’execució.
I, seguint amb el símil de l’escorça terrestre,
en la litosfera del llibre, l’acció
de cada època es mou per plaques que conformen
un mosaic on s’alternen narradors i dramatis
personae; d’exemple, ens serveix un capítol:
el díhuit. Fixem-nos-hi: comença parlant Pere
en primera persona i amb un diàleg directe
primer amb Raquel, i, aprés, amb Rafa, el director
del diari i vell company de lluites i fatigues,
ambientats en la més rabiosa actualitat;
incrustada apareix part de la sentència
amb què van condemnar a mort el suecà.
Girant full ens trobem amb una nova placa:
el narrador es torna omniscient i ens porta
al menjador de ca Matilde i Camil,
i sentim de què parlen, en la intimitat domèstica,
i en patim els neguits i tribulacions;
de cop i volta, però, el moviment tectònic
fa aparèixer un altre personatge de pes,
Marta, i ens traslladem a la Transició;
tenim, doncs, un capítol, tres moments temporals
diferents, dues veus narratives que casen
i es complementen bé, i una bona alternança
entre fragments d’estil directe i indirecte.
Aquesta varietat enriqueix i oxigena
la novel·la i lubrica el ritme de lectura;
una placa desplaça l’altra i, entre totes,
descobrim el trellat estructural del llibre.

Quan truquen de matinada o, tal vegada,
“Quan fumen a totes hores”? M’assalta un dubte fals:
Jaume Primer i Ausiàs March eren fumadors?
Tirant lo Blanc fumava? Doncs no, perquè sabeu
bé que el tabac arriba d’Amèrica al segle XVI...
En canvi, Pere, Marta, el mestre Fuster, Camil,
Raquel, Vicent, Rafa... Júlia se’n va deixar...
Xe, collons, aquí fuma tot Déu, i, d’aquest fet,
en vull destacar un tret: el retrat
realista que impregna les cent cinquanta pàgines,
el qual, malgrat les dosis de ficció, esdevé
un valor: no estem davant d’una obra políticament
correcta i pensada per a un lector tipus,
sinó immersos del tot en la sinceritat
literària —i podria afegir que vital— del seu autor,
la qual cosa no nega que siga ficció.
Molts dels presents, llegint-la, trobem el Voro amic
en un munt de detalls repartits o escampats
conscientment (o no) en els distints personatges
que l’habiten, per bé que Pere s’endú la palma.

“—Convida’m a fumar, Vicent —dic quan encara no hem travessat la porta del carrer.
—Quina novetat!
—És estrany que no haja baixat Raquel —diu Vicent.
—Mira, ja ve —li conteste.
—Estava fumant-me. Doneu-me una cigarreta, que no en tinc —diu Raquel ansiosa.
—Haurà de ser Vicent —dic, mentre mire la cara de Vicent.
—Com sempre —diu remarcant les paraules, però sense perdre la resignació i el sentit de l’humor.” (pàg. 111, cap. XVI)

¿Per què l’autor no fa que Pere siga un home
alt, ben guapet de cara? Perquè no ho necessita,
i perquè el seu és més un món d’antiherois
reals de carn i ossos que d’herois de cel·luloide.

“Li agradava perquè li havien ensenyat que l’home havia de ser més alt que la dona i, en els moments transcendents, quan es miren de veritat, ella mira cap a dalt i ell mira cap a baix... Quina mentalitat més masclista! I tant!, mira, jo, per raons evidents no he tingut mai la sensació de mirar des de dalt una xica. No l’has tinguda, però tampoc no has tingut cap complex amb la meua cosina, que et passava dos pams.” (pàg. 90, cap. XII)

Que parlar d’alter ego sigui fàcil i tòpic
no nega la realitat que va ser el nostre autor
qui va rebre l’encàrrec de Fuster d’endreçar
i anotar les memòries de Matilde Gras,
i també és Salvador Vendrell Grau qui s’embranca
a gaudir del servici militar l’any mateix
que Tejero es presenta tricornat al Congrés
de Diputats un trist 23-F.
Ves per on, Voro, igual que Pere i que el pesat
que us parla, va anar a Mallorca a fer el soldat.

D’altra banda, haig de dir que el Pere d’aleshores
té un punt de timidesa, com el nostre home a Riola,
sobretot quan es tracta de lligar amb el sexe
fort, és a dir, amb dones.
Pere està al pub amb Marta, fumant porros, és clar!,
amb bons temes de jazz, xarrant i prenent copes,
en els anys agitats del postfrancohamuerto.
Pàgina 16, llig literalment el primer gran bes de la nit:
“La vaig besar en el front i la vaig treure de dubtes”.
Pàgina dèsset, i ara serà ella la tímida:
“M’abraçà i em va fer un bes a la galta abans que jo poguera dir res més”.
En el front... A la galta...
I poc abans d’acabar el capítol ve el tercer
petó entre dos bons amics que s’atrauen i es desitgen.
Redoble de tambors i de timbales i...
“La vaig besar i vaig entrar a casa”. Homeee!
Així sí que costa d’avançar en les relacions humanes.
Supose que, conscient que els lectors actuals
ja no estem fets a tant de puritanisme en obres
de ficció, en el capítol tres, datat en 2013,
amb una tal Júlia, passarà de zero a cent
en un tres i no res: “La bese. És un bes ansiós, delerós, amb les boques mossegant-se i les mans arrencant a grapallades la poca roba que ens vist”.
Ara sí, company, la fruita madura i les dones... verdes!

Prou conyetes i deixeu que adopti
per uns breus moments un to més seriós:
la novel·la de Voro contribueix també
a fer didàctica de la memòria històrica
o, si ho preferiu, de la memòria democràtica,
perquè Quan truquen de matinada
recupera en les seves pàgines
els processos de lluita a favor
de la democràcia i de la pau
que van travessar tot el segle vint.
I no podem oblidar que l’autor
és, des de fa molts anys, professor d’institut,
i que ha explicat per activa i per passiva
als seus alumnes que, en situacions de dictadura,
la història "oficial" manipula o nega
la memòria històrica, com va succeir
en aquest nostre país durant el franquisme;
com encara, desgraciadament, passa;
¿serà per això que els crims del franquisme
encara avui no es poden investigar?

A més a més, l’autor fa política
quan parla dels temps actuals,
i fa política perquè va ser un bon deixeble
de Fuster, qui deixà escrit això: “Cal no oblidar
que tota política que no fem nosaltres,
serà feta contra nosaltres”. (Política, Diccionari per a ociosos)

Unint aquesta idea de memòria històrica
a les vicissituds de Camil i Matilde,
d’una banda, i de Pere i Marta, d’una altra,
adonem-nos que hi ha un paral·lelisme
entre el record d’uns fets —les memòries de Matilde—
i el record d’un amor —l’amistat Pere-Marta—,
la constatació d’un oblit de trenta anys,
i el desig de reprendre totes dues històries
per tancar-les com cal:
la reparació de l’honor dels vençuts,
en un cas, i la comprensió d’una relació
complicada, en un altre. Se m’acut que en el llibre
assistim, metafòricament, a dos enterraments
que la història havia impedit d’oficiar
com es mereixien: història i microhistòria.

Podria fer durar aquesta lletra de batalla
anys i panys, tants com els que fa que dura
la meua amistat amb aquest lletraferit
i amb la seua estimada família;
però he parlat de concessió de pietat.
Les armes seran pactades el dia
del combat que es farà al pont del riu
i com a jutges convidarem l’emperador
de Constantinoble, el Gran Turc,
Tirant lo Blanc i Carmesina,
Matilde Gras i el mateix Camil Albert.
Aquestes són les meues condicions,
ah!, i una última: llegiu-vos el llibre
perquè és magnífic; i és magnífic perquè
té de tot: és històric, és amorós, és irònic,
és escèptic, és culte, és emocionant,
és alegre, és trist, i, a més, està molt ben escrit.

Deixeu-me acabar aquest anàrquic paper
(no caldria, sinó!) amb un petit retret
de caire lexical: ¿com és que no apareix
ni que siga un sol cop la paraula “fogona”?
L’he trobada a faltar. Segur que a la propera
novel·la hi serà. Em torne a posar seriós,
per acabar, ara sí, amb una cita i un poema.
La primera és de Winfried Georg Sebald, que diu:
“Seria hipòcrita mirar enrere, cap als anys 1940-1945,
i dir que va ser una època terrible. Crec que encara
ens trobem de ple en aquesta època”.
Quan la vaig llegir vaig pensar que es podia
formular igualment fent-la extensiva als anys
1936-1939 de la guerra civil espanyola,
preàmbul d’assaig de la segona guerra mundial.

I el poema és de Vicent Andrés Estellés. Apareix per primera volta en El llibre de meravelles, el 1971, i després, amb tres versos menys, en el llibre X del segon volum de Mural del País Valencià. És aquesta la versió que llegiré i que dedico a Camil Albert i a tothom qui ha defensat i defensa les llibertats dels pobles, de les cultures i dels homes i dones que han lluitat i continuen lluitant per un món millor, més just i solidari.

Assumiràs la veu d’un poble,
i serà la veu del teu poble,
i seràs, per sempre, poble,
i patiràs, i esperaràs,
i aniràs sempre entre la pols,
et seguirà una polseguera.
I tindràs fam i tindràs set,
no podràs escriure els poemes
i callaràs tota la nit
mentre dormen les teues gents,
i tu sols estaràs despert,
i tu estaràs despert per tots.
No t’han parit per a dormir:
et pariren per a vetlar
en la llarga nit del teu poble.
Tu seràs la paraula viva,
la paraula viva i amarga.
Ja no existiran les paraules,
sinó l’home assumint la pena
del seu poble, i és un silenci.
Deixaràs de comptar les síl·labes,
de fer-te el nus de la corbata:
seràs un poble, caminant
entre una amarga polseguera,
vida amunt i nacions amunt,
una enaltida condició.
No tot serà, però, silenci.
Car diràs la paraula justa,
la diràs en el moment just.
No diràs la teva paraula
amb voluntat d’antologia,
car la diràs honestament,
iradament, sense pensar
en ninguna posteritat,
com no sigui la del teu poble.
Potser et maten o potser
se’n riguen, potser et delaten;
tot això són banalitats.
Allò que val és la consciència
de no ser res sinó s’és poble.

Moltes gràcies!


D'esquerra a dreta, Vicent Olmos, historiador i director de l'editorial AFERS; Salvador Vendrell, escriptor i catedràtic de l'IES Joan Fuster de Sueca; Jordi Boladeras, professor de català per a adults; i Joan Baldoví, diputat de Compromís al Congrés de Diputats i professor de l'IES Joan Fuster de Sueca. Claustre de l'Espai Joan Fuster, a Sueca.
Amb Voro i Baldo, aprofitant l'avinentesa per fer publicitat
de Diari de matinada, el nou disc de Trast

dilluns, 5 de maig del 2014

Crònica de mitjanit per a un "Diari de matinada"





Divendres 2 de maig de 2014 / Festa Major de Montagut / Concert de The locos, Deskarats, Trast i Rescat


A quina hora comença el ‘ball’?

Ho demana un parroquià d’El Collet, l’únic bar de Montagut, a les amables cambreres de la barra. A dos quarts de dotze, li responen. Doncs a tres quarts som a la sala habilitada per al concert. Els organitzadors, a més de les tanques creuades reglamentàries, també hi han muntat una barra poblada d’unes vint persones en actitud animada, però d’esquena a l’escenari, de moment... Escalfen motors amb la cervesa a la mà. Com que nosaltres som forasters de més de mig segle de vida, el públic jove ens mira amb una certa perplexitat. L’escenari és a punt i queda ben clar quin és el grup teloner de la nit perquè una llampant pancarta-logotip l’anuncia: és Trast, la banda del Baix Llobregat que se n’orgulleix de ser-ho i ho proclama als quatre vents. Tothom qui ha tocat sap com és de difícil d’obrir un concert quan no jugues a casa... i, encara més, quan el grup a qui correspon aquesta feina d’ariet encara no és prou conegut. No obstant això, Trast és una formació amb cara i ulls que no s’arronsa davant de cap repte musical perquè ja comença a portar un grapat d’actuacions a les cames, als braços, als dits, als llavis, a la veu, a la memòria i a la furgo.


A vegades l’escepticisme no funciona

Engeguen amb l’energia que els caracteritza, i l’Albert Martí, veu i guitarra, immediatament deixa clara la intenció del grup als que hi veuen més enllà de la birra. Com que ‘a bon entenedor, breu parlador’, l’actitud musical de la banda ve a dir això mentre comença a tocar: ei, gent, no ens coneixeu, és massa d’hora, fem de teloners, tots portem la panxa pleneta d’haver sopat i ara us feu els desmenjats i els escèptics davant el desconegut, però teniu les cançons comptades i us farem moure al nostre ritme, i, finalment, aplaudireu quan ja serà massa tard, perquè la nostra hora, avui, a Montagut, s’haurà acabat.

I així serà. Trast porta el concert estudiat al més mínim detall i els temes, a ritme d’ska, de reggae, de rock, de rumba i de versions pop-rock (és a dir, de mestissatge), s’empenyen l’un a l’altre i es filtren a la sang del personal que va arribant i que encara es fa l’estret... perquè això és el que toca quan és la primera vegada que sents i veus una banda que és a punt de publicar el primer disc —Diari de matinada, un treball impecable— i encara s’ha de guanyar la crítica i els corifeus habituals de la cosa nostra musical. A vegades l’escepticisme no funciona, i el públic amb més orella i amb menys tòpics musicals a les espatlles comença a intuir que aquests teloners són collonuts.

Els temes entren bé i les lletres són per a tothom, però òbviament parlen dels problemes i de les expectatives (frustrades o no) de la fauna jove actual.


Músics que ho donen tot

Les diferents seccions musicals ho donen tot i amb nota alta. El Ferran Ollé a la guitarra toca ràpid i alegre, amb una tècnica que no embafa. El Gerard Martí al baix fa allò tan difícil que sempre toca fer a aquests instrumentistes: ser-hi plenament sense que ho sembli massa. El bateria, l’Aleix Comas, marca el ritme infernal, humà o angelical que convé i quan convé. Les veus, la Laura Pagès i l’Albert Martí, formen un duet singular. La veu de l’Albert és intensa, viva i trepidant. S’enganxa al paladar de l’orella de qui l’escolta. La de la Laura, molt més fina, posa el contrapunt de frescor i tendresa que alguns temes i molts moments demanen. Totes dues veus es fan mal·leables amb relació a la instrumentació que les acompanya. El teclat i l’acordió són en mans de Sergi Torrecillas, i la seva integració en el conjunt respira ofici i dedicació. I no ens podem deixar els vents, perquè sense ells aquesta banda no sonaria igual. Trombó i saxo, Caterina Gómez i Nil Boladeras respectivament, tenen molt clar el seu poder i l’administren amb precisió i intensitat al servei del conjunt i de la composició, però també molt conscients de no abusar-ne. Quan bufen es nota, i el grup i el públic s’inflen de valent amb la força que transmeten.

En aquest concert, es troba a faltar la presència del David L. Morcuende, que en el seu paper de backliner, sosté la cohesió del grup i en dinamitza la presència a l'escenari. 

Camina que caminaràs, uééé, uóóó!

Camina que aconseguiràs, uééé, uóóó! I com que d’això es tracta: de caminar i d’anar endavant per aconseguir allò que perseguim, Trast ho té clar i fa el seu concert a Montagut davant d'unes setanta-cinc persones (que van arribant a poc a poc, perquè la nit és llarga), amb la mateixa energia que el va fer a la sala Apolo 2 de Barcelona davant de prop de tres-centes. Acabada la seva actuació, les altres tres bandes ho tindran bastant més fàcil i, sobretot, trobaran el públic escalfat i a punt. Pujarem tots ben amunt! Les noies i els nois de Trast han fet una feina impecable. També en això —engegar un concert partint de zero—, els membres del grup han demostrat la seva professionalitat: Un nou paradís per al tan esperat Diari de matinada. Felicitats!




D'esquerra a dreta: Sergi Torrecillas, Albert Martí, Laura Pagès i Gerard Martí



D'esquerra a dreta, els vuit components del grup (menys el David, que no hi pot ser): Ferran Ollé, Caterina Gómez, Aleix Comas, Albert Martí, Nil Boladeras, Sergi Torrecillas, Laura Pagès i Gerard Martí



L'Albert i la Laura en acció, escalfant l'ambient



El Nil en un solo

dissabte, 1 de juny del 2013

Προμηθεύς

El Prometeu de Josep de Ribera


¿Voleu que us conti qui era Prometeu?
Doncs bé, xiquets, au, arremolineu-vos
ací, a propet, a tocar d’aquest foc
i imagineu-vos un súper heroi
—hi havia semidéus, titans i déus—,
fill del tità Japet (del cul estret),
i de Climene, una nimfa oceànide.
Pareu compte amb les flames, no us cremeu,
que no sou immortals com Prometeu.
Heu de saber que Zeus, el déu més déu
de tots els déus que es fan i es desfan a l’Olimp,
començava a tenir la mosca al nas
i fred als peus en veure que el tità,
tenint per mestra la sàvia Atena,
progressava adequadament en tot:
artesania, belles arts, ciències i lletres.
Només va caldre que el llest Prometeu
fes una broma a Zeus, fent-lo confondre
davant els seus en eleccions càrniques,
perquè el senyor del llamp tragués el foc
pels queixals i exclamés: “als teus amics
humans, se’ls ha acabat menjar calent,
fora paelles i rostits, els prenc
el foc, que petin de dents a l’hivern,
i així aprendran, balbats, a fer bondat”.
El déu més gran encara era molt jove
i pecava d’orgull i d’arrogància;
però en això el tità se li assemblava
—potser és lògic si tenim en compte
que tots dos personatges mai no moren
i són soferts de mena quan convé.
I rezeus, com va arribar a patir
Prometeu, l’enginyós, després que, ardit,
gosés d’estranquis colar-se a l’Olimp
—tot s’ha de dir: amb dissimul d’Atena.
Es va acostar al carro igni del Sol,
hi va encendre una torxa i en pispava
un carbó encès, bo i pirant tot seguit
per fer-nos novament el do del foc.
I amb ell, les dones i els homes, les xiques
i xicons, vam obtenir la cultura
i tot allò que, almenys sobre el paper,
ens converteix en persones de seny
i en éssers més o menys enraonats.
Llamps, rellamps, trons, calamarsa i centelles!
Ai quan Zeus s’adonà que Prometeu
li havia afanat el foc de ca seua!
Els més vells de l’antiga i bella Grècia
encara se’n recorden de la por
que van passar quan semblava que el cel
i la terra s’anessin a esberlar.
Ja en coneixeu la venjança divina.
¿Uns sí i valtros no...? ¿Entro en detalls?
D’acord: Zeus condemnà el nostre tità
a patir uns suplicis horrorosos.
—Hefest el Coix —manava—, amb el Poder
i la Força, que t’hi ajudaran, ferma
Prometeu amb cadenes ben pesants
al punt més alt d’una penya, a l’Escítia,
que el sol li caigui a plom al mig del cap
i a la nit les ventades el corgelin
i les Gorgones el corglacin... vinga!
[Matís lèxic cardíac que convida
a pensar que l’olímpic Fabrajava.]
Tal dit tal fet, i no se’n va queixar
mentre els botxins li feien l’apa-siau.
Mes, tot sol i abandonat, va cridar.
Què... no ho sé, puc jurar que jo no hi era.
I devia abocar alguna llàgrima
perquè les dolces nimfes oceànides
van acudir-hi en un bell carro alat
i li daven consol i el compadien.
Fins i tot va presentar-s’hi son oncle
per part de mare, l’aquós Oceà
—més fluvial que marítim llavors—,
per intentar fer-lo baixar del burro
i que implorés perdó a l’omnipotent.
Ca, barret! En orgull, ni el mateix Zeus
no el venceria; i, a més, va afegir,
encadenat, que només ell posseïa
el secret que havia de fer que Zeus
conservés el poder per sempre més.
El bocamoll de torn s’envolà a dir-ho
a l’olímpic, i aquest, enfurismat,
va maquinar venjança més cruel,
després que el missatger oficial,
Hermes, el de sandàlies alades,
va capir que el tità no garlaria
perquè, malgrat tot, també era immortal.
Doncs ve-t’ho aquí: a patir de valent
s’ha dit perquè li va ser aplicada
una severa llei d’immersió
no lingüística —que s’hauria tret
amb summa cum laude—, sinó tartàrica.
Molt per sota de l’Hades hi ha el fosc Tàrtar;
segons Hesíode, entre Tàrtar i Hades
hi ha idèntica distància que entre el cel i la terra.
Imagineu-vos si en para, de lluny,
i si en deu ser, de negra, la contrada
que feia de masmorra als immortals!
Hi va anar a petar i a patir, pobre,
i, amb la ferralla al damunt, bye bye nimfes!,
i s’hi va estar —i no havia nascut
encara— més anys que Matusalem.
Quan l’olímpic l’alliberà del Tàrtar,
el retornà al roquissar de l’Escítia
i sant tornem-hi, amanit aquest cop
amb un detall mediambiental
de caire ornitològic i hepàtic:
una àguila amb el bec prou afilat
li farà sets a la pell —tants com calgui—
fins a furgar-li el fetge, saludable,
i, ni que fos cirròtic, que no ho és,
se’l halarà a becarrades goludes,
i aquesta escena tirant a ecològica
tindrà lloc cada dia durant anys,
sense manies, molts, un rere l’altre,
que Prometeu, mentor d’humanitat,
resistirà engrillonat i invençut.
¿Podem parlar de cadena perpètua?
¿D’ell deu provenir el nom de tal pena?
Tant se li en dóna a Prometeu l’origen
de la dissort. Rumia i ho té clar:
si no mor, tard o d’hora vindrà Tique.
Tanmateix, ¿com vindrà, si el Ciceró
de carn i ossos en té per anys i panys
per néixer i per fer que la deeesa
Fortuna popularment s’associï
a la Roda que fa girar la truita?
D’herois, la mitologia n’és plena,
i n’hi ha un fum que encara no hem citat.
Tianet: com hi ha món que tu te’l saps.
I tant! I admet de ser servit com vulgueu:
a la romana o cuinat a la grega.
No ho dubtis pas: guisat en fogó hel·lènic.
Tatatatxan! Un híbrid, un semidéu,
l’heroi d’herois entra en acció: Hèracles.
Serà ell qui, fastiguejat de l’àguila,
negociant a dues bandes hàbilment,
convencerà el tità d’escopir el secret
i obtindrà el mític salconduit de Zeus.
D’una fletxada, l’obsès rapinyaire
esdevindrà un vulgar pollastre a l’ast.
No falla mai: Hèracles ha guanyat.
Ara només cal que Prometeu ralli
d’una p... vegada. ¿Què li passa?
¿No se’n recorda? ¿Abans es vol dutxar?
¿Tu l’entens...? ¿Què diu d’una tia rossa?
¿Problemes de cobertura divina:
Tea, Titi, Toosa, Teia, Tetris?
Ah, no!, diu “Tetis”, la filla del cel
i de la terra. ¿No serà aquesta noia
que amaga el rostre amb cabellera rossa,
la que obre el post d’un dia sense pa?
I, si ho és, ¿què ve a compondre la Tetis
en el merder que els mites han muntat?
Enllestim, que se’ns acaba la llenya
i els secrets refredats no valen res.
Vegeu: si Tetis s’unia amb un Déu,
tant si era Zeus com Posidó, el fill
destronaria son pare amb una arma
invencible: una fitora ultramàgica.
I els referits déus de déus, tu diràs!,
van córrer a casar-la amb un mortal,
Peleu, tot i que no va ser gens fàcil
perquè les nimfes nereides del mar
eren proteïformes a pler, sí,
i el reiet, abans de folgar amb Tetis,
va haver d’assistir a la metamorfosi
de la dona en foc, aigua, vent, ocell,
arbre, tigre, lleó, serp i... ecs!, sípia.
Superat l’enrenou van celebrar
el casament al capdamunt del Pèlion
i, a diferència de les pel·lícules,
no van ser gens feliços, perquè Tetis
s’entossudia a procurar que els fills
es convertissin també en immortals.
Com? Passant-los pel foc que purifica.
Pobrissons, engendrats de sang mortal,
la pell, en perdre l’H2O, cruixia,
i els nadons la dinyaven corsecats.
Dels set fills que tingueren, va ser l’últim
el que Peleu va salvar de la crema...,
un dels herois de la Guerra de Troia.
Justa la fusta! És el del punt feble
en el tendo calcaneus o Achillis.
Si us ve de gust, en parlarem un dia.
Ara pleguem, que s’ha fet massa tard
i se’ns escaparà el somni alat
que ens ha de dur a Sant Vicenç dels Horts
de les Hespèrides, prop de l’Atlàntida.
Allí, a la Biblioteca Les Voltes,
demà ens trobem els del club de lectura.
¿Que si té nom, el club...? ¿L’endevineu?



El Prometeu de Tiziano

diumenge, 5 de maig del 2013

Una menció especial


Menció especial per a un poema fet exprés

A Rocafort de Bages se celebra, des de fa setze anys, el Premi de Poesia Senyora Josefina Oliveras (vídua de Guañabens) que jo he tingut la sort de guanyar en dues ocasions i de quedar-ne segon en una altra. Aquest premi s’atorga el dia 1 de maig, que concideix amb la Festa Major de Rocafort, poblet situat a 421 m d’altitud en un contrafort nord-occidental de la serra de Sant Llorenç, a l’esquerra de la riera de Mura, dins un entorn privilegiat, el Parc Natural de Sant Llorenç del Muny i Serra de l’Obac. Actualment, forma part del municipi del Pont de Vilomara i Rocafort.

L’acte sol aplegar un bon nombre de veïns i té un ritme agradable que no es fa gens pesat. Després de la benvinguda per part del regidor de Cultura, es llegeix l’acta del jurat i es lliuren els premis. A continuació, els dos poetes guardonats llegeixen els seus treballs i l’alcalde tanca l’acte amb un breu parlament. Visitar Rocafort, si el temps primaveral hi acompanya, és un gust que, en el cas que hi vagis a recollir un premi, s’intensifica.

Tot aquest preàmbul em serveix per explicar que, enguany, decidit novament a participar-hi, vaig gosar fer una proposta poètica diguem que un xic especial. En comptes de presentar-hi un recull de poemes de tema “lliure”, em vaig centrar en l’entorn de Rocafort i en la persona i personalitat de Josefina Oliveras i Ferrer (1910-1996), qui dóna nom al premi ben merescudament. Si en voleu conèixer vida i obra, aquí teniu un enllaç a “Manresanes que han fet història”, que us la donarà a conèixer:


Segons va explicar el regidor de Cultura i membre del jurat, així com el primer premi va quedar força clar des de la primera puntuació, per al segon vam ser quatre els aspirants empatats a punts i, per tant, es va haver de deliberar fins a decidir qui se l’emportava. Un cop decidit, a proposta d’Anna Grau Guañabens, néta de Josefina Oliveras, es va proposar de reconèixer el meu treball amb una menció especial, i van quedar que em demanarien si em feia res d’acudir a Rocafort el mateix dia 1 de maig a llegir-lo, a la qual cosa jo, un cop informat, vaig accedir perquè sempre he defensat que, en això dels premis, s’hi ha de participar “a les verdes i a les madures”. Diguem que un treball fet exprés havia merescut una menció especial.

El dimecres passat, doncs, a Rocafort falta gent, m’hi vaig presentar i va coincidir, a més, que el Dr. José Luis Irujo Fatuarte (regidor de l’Ajuntament de Manresa i, durant uns anys, metge del Pont de Vilomara i Rocafort), després d’unes quantes edicions de no assistir-hi, va voler fer un parlament com a amic personal de la família Guañabens-Oliveras. Per tant, en la setzena edició del premi Josefina Oliveras, la vida i l’obra d’aquesta farmacèutica bagenca ha estat triplement recordada.

Amb Josefina Guañabens Oliveras, filla de Josefina Oliveras,
i José Luis Irujo Fatuarte, metge amic de la família Guañabens-Oliveras

Amb Anna Grau Guañabens, néta de Josefina Oliveras
i membre del jurat del premi

diumenge, 28 d’abril del 2013

La meua xicota valenciana es diu Mercedes

Amb la Mercedes Gallart, a Riola, aquest 17 de març de 2013

I és de Riola, un dels pobles més bonics de la via làctia, a la Ribera Baixa. Però anem a pams, perquè la Mercé Gallart, a qui tothom diu Mercedes, és una senyora viuda de 85 anys que, òbviament, no està enamorada de mi, sinó que continua enyorant el seu company de tota la vida, Manuel Anaya, a qui tothom deia Manolo.

A causa de les estretors econòmiques de la dictadura espanyola dels cinquanta, motivades per la poca feina que hi havia, Manolo s’havia buscat la vida a la Camarga —concretament en un mas de Lei Santei Marias de la Mar, en occità provençal. Allí feia la feina d’encarregat durant tot l’any i vetllava tant pel manteniment de la casa de camp on s’estava com per la contractació dels temporers valencians que creuaven la frontera per anar a la verema.

La parella Anaya-Gallart vivia en una caseta annexa al mas dels amos, amb aigua corrent i electricitat, però mancada de vàter i dutxa. S’havien casat el 1955 i la Mercedes va tenir els primers dos fills, Mercé i Manu, a cavall de Riola i la Camarga, entre anades i vingudes, fins que establerta definitivament, allà en van néixer dos més: la Xelo i la Pepi. Al costat de l’home i dels fills, i malgrat les dificultats materials i algunes incomoditats, la Mercedes era feliç i íntimament sempre ha conservat aquella etapa de la vida amb estima i bons records.

Una de les obsessions del matrimoni Anaya-Gallart va ser fer estudiar els fills, donar-los els estudis que ells no havien pogut tenir. És per això que, en una de les parets del menjador de ca seua, els quatre títols de llicenciatura de les tres filles i el fill ocupen un lloc d’honor. El Manolo els va anar penjant amb autèntic orgull de pare que ha complert amb un dels seus deures més transcendents.

Per culpa de les xacres de l’edat, ara la meva xicota valenciana està molt toveta, però sempre ha estat una dona entusiasta, optimista i lluitadora. En aquest sentit es manté molt jove, perquè sempre valora positivament els canvis, sense tenir-los cap por. No té res de conservadora, si per conservador entenem el puritanisme tronat i l’immobilisme. Entén perfectament les inquietuds dels néts i nétes, i no solament els entén, sinó que fins i tot els anima a ser coherents amb les seves aspiracions.

Ben mirat, amb totes aquestes virtuts i qualitats humanes, potser em sortiria més a compte, més que tenir-la com a xicota, d’incorporar-la a la meva vida com a mare. Ja ho sé que ja en tinc una! Tanmateix, ¿hi ha cap mal a tenir-ne dues? I més tenint en compte que, en el cas que la Mercedes acceptés ser la meua mare valenciana, renuncio ja d’entrada a cap herència. En tinc prou amb el seu exemple i simpatia vitals, i amb la seva dolcesa natural.

dissabte, 27 d’abril del 2013

Sant Jordi torna a Catalunya

A les paradetes del moll de Bristol, el dia 20 d'abril,
el drac malvat a punt de cruspir-se el nostre heroi



Sant Jordi torna a Catalunya

Oh cavaller, quin destí més cruel
haver hagut d’esmerçar anys i panys
a rescatar la bleda assolellada
de la princesa, eterna figaflor
incapaç d’ajudar-te a derrotar
el drac ordint algun estratagema
des de les files del vil enemic.
¿Tants segles de segrest i sols ha après
a somicar, a plorar i a xisclar?
¿I si es tracta d’un simple victimisme?
Per primer cop a la vida et planteges
que n’estàs fart, que cal que diguis prou,
i cap a Catalunya emprens el vol.
Per penjar els hàbits de cavaller,
per enterrar els costums d’home d’armes
i acceptar que justeges de caler,
tires pel dret i tries Ryanair:
és tan car facturar llances i escuts!,
i amb la cota de malla i l’armadura
ni fart de vi arribaries a seure,
i això obviant el cost del sobrepès;
ah, i oblida’t del cavall socarrat
que cavalques en alguna estampeta.
El vint-i-tres d’abril de dos mil tretze,
a la T1 del Prat, feliç, aterres.
Amb prou feines la bossa de mà amb muda
—calçotets llargs, mitjons i samarreta—,
uns borseguins i gipó carmesí.
Ja a ciutat, t’encamines a una dama
que ven roses i li expliques qui ets,
però comproves que no et veu ni et sent,
i amb els dels llibres et passa el mateix.
I constates que no tens fam ni set,
i que el record del drac i la princesa
no et fa ni fred ni calor, o, si de cas,
t’omple d’una bonhomia innocent
com si es tractés d’un conte o una llegenda.
De sobte algú t’agafa de la mà,
baixes els ulls i, somrient, hi ha un nen
que et diu: vostè és Sant Jordi, veritat?
Ho era, vailet, però me n’he atipat.
¿Tu creus que se n’adonarà, la gent,
que he decidit deixar de barallar-me
amb el drac i abandonar la princesa?
El nen se’m penja al coll, em fa un petó
i, seriós, em parla a cau d’orella:
estimat cavaller universal,
tu ja ets vellet i, tot i que ets valent,
serà difícil que vencis el monstre
si els catalans, units, no t’hi ajudem.
La teva feina ja està feta: mi-te-la!,
roses i llibres omplen els carrers
i la gent amunt i avall passejant
i recordant la teva magna gesta
justament en el dia del teu sant.
Però... si no vaig guanyar... què celebren?
Ningú en sap el resultat, del combat,
i, de derrotes, als d’aquí ens en sobren.
Com que has tornat, ara ens toca a nosaltres
de rematar la teva àrdua història
amb l’arma més legítima de totes:
la d’avançar ben junts com un sol home
amb els drets universals a les mans,
els drets de l’home i també els drets dels pobles.
Només així, Sant Jordi, vencerem
el drac, salvaguardarem Catalunya
i enlairarem la nostra llengua al cim
d’estima i de respecte que es mereix.
Ara ets tu, cavaller, qui s’ha distret,
i el nen ho nota i et demana en què penses.
Doncs en el món, que és ple de dones belles
i incomparables en seny, passió
i llestesa amb el rostit de princesa
que vaig deixar en contrades ignotes.
¿No s’ofendran si els dedico un poema?
I el petit herald et requesta, amatent:
qui no s’arrisca no pisca, valent!
                             
Bristol, 19-21 d’abril / Sant Vicenç dels Horts, 22 d’abril


Una cervesa local de Bristol, torradeta i bona,
que ens reafirma allò que ja sabem:
que ens cal ser independents
per alliberar-nos del drac